Donér din stemme og modtag et gavekort på 400kr!

29.04.24
Forstår din telefon heller ikke, hvad ”Prå lig å hør’ hær” eller “Sku’ vi nu ikke lige …” betyder? I et nyt projekt kan du nu være med til at forbedre dansk sprogteknologi, så digitale hjælpemidler også kan forstå folk fra Hørning! Projektet vil nemlig blandt andet betyde, at stemmestyrede assistenter bliver endnu bedre til at forstå lokale dialekter.

Hvad skal du gøre?
Skanderborg Bibliotek søger i samarbejde med Alexandra Instituttet borgere, der vil lade deres stemme optage. Vi har brug for personer, der vil bruge 2,5 timer på at læse tekster op og deltage i samtaler med andre borgere. Begge dele vil være instrueret af personale på stedet.

Hvad bidrager du til?

Praktisk
Optagelserne foregår på Skanderborg Bibliotek, Parkvej 10B1, 8660 Skanderborg  d. 12. og 13. juni kl. 9-21. Du tilmelder dig her og efter din tilmelding vil du blive kontaktet for at aftale et specifikt mødetidspunkt.

Som tak for din hjælp og tid får du et gavekort på 400kr., som kan bruges i de fleste butikker landet over. Vi søger personer i alle aldre og køn.

Hvis du har spørgsmål eller vil høre nærmere, inden du tilmelder dig, så kontakt Sif Lehmann fra virksomheden Alexandra Instituttet, der står for optagelserne, på tlf. 60 18 58 69 eller mail: sif.lehmann@alexandra.dk

Om projektet:
Projektet om et dansk taledatasæt ønsker at bidrage til udviklingen af dansk taleteknologi for at sikre, at computere og kunstig intelligens kan forstå dansk tale og kan svare på en fornuftig måde i en dansk sammenhæng. Udvikling og træning af taleteknologi til at forstå og tale dansk kræver en stor samling af danske stemmer på tværs af forskellige dialekter, køn og alder fra optagede oplæsninger, monologer og dialoger. Indlæsninger fra biblioteksbrugere kan være med til at forbedre dansk taleteknologi, fordi det vil indgå i en stor samling stemmedata. Al den data skal bruges i udviklingen af forskellige løsninger, som danskerne møder fx stemmestyrede hjælpemidler, som kan hjælpe blinde, ældre eller borgere med særlige behov.

Læs mere om projektet her.

Tilmeld dig projektet
Donér din stemme og styrk dansk taleteknologi – du modtager et gavekort på 400 kr.

I et nyt projekt søger Skanderborg Bibliotek i samarbejde med Alexandra Instituttet forskningsdeltagere fra Skanderborg, der vil donere deres stemme i form af stemmeoptagelser. Din optagelse bliver en del af et dansk taledatasæt, der vil indeholde optagelser af mere end 2.000 personers dialekter og accenter fra hele Danmark. Dermed bidrager du til udviklingen af dansk taleteknologi, så computere og kunstig intelligens bedre kan forstå dansk tale og svare på en fornuftig måde i en dansk sammenhæng. Datasættet vil blive frit tilgængeligt for alle, så udviklere, virksomheder og offentlige institutioner kan drage nytte af dem.

Hvad skal du gøre? Optagelserne foregår på Skanderborg BIbliotek, Parkvej 10B i Skanderborg, d. 12. og 13. juni kl. 9-21. Og der er brug for folk, der vil bruge 2,5 timer på at læse tekster op og deltage i samtaler med andre borgere. Begge dele vil være instrueret af personale fra Alexandra Instituttet.

Hvis du ønsker at deltage, eller kender du mulige interesserede, skal I tilmelde jer via dette link: https://forms.office.com/e/6VkFhENTy0

FaQ – CoRal

1.    Hvad skal jeg læse?

• Du skal læse uddrag fra forskellige wikipedia sider. Du skal oplæse i én time, men i 20 min. intervaller. Personalet på stedet vil guide dig.

2.    Hvem skal jeg tale med under optagelsen?

• Du skal tale med en anden indtaler om nogle emner, som er forberedte på forhånd. I skal tale sammen i ca. en time, men om forskellige temaer, som personale på stedet vil guide jer i.

3.    Hvor lang tid skal jeg bruge på at være med i CoRal?

• Du skal sætte ca. 2,5 timer af til at deltage i optagelserne. En halv time til instruktion, én time til oplæsning og én time til samtale.

4.    Hvad skal I bruge optagelserne til?

• Optagelserne indgår i et stort dansk taledatasæt, der vil indeholde optagelser af mere end 2000 persons talemåder og dialekter fra hele Danmark. Data som både danske myndigheder og virksomheder kan bruge til at videreudvikle danske taleteknologier eks. Stemmestyrede hjælpemidler der kan hjælpe blinde, ældre eller borgere med særlige behov og forbedring af løsninger til at diktere tale til tekst eks. til indtaling af journalnoter for hjemmehjælpere.

5.    Hvordan opbevarer I mine data?

• Dine data vil blive opbevaret på en lokal krypteret server hos Alexandra Instituttet

6.    Kan andre finde ud af, at det er min stemme?

• Dit bidrag bliver sammen med de øvrige deltageres bidrag til et datasæt. Datasættet anonymiseres, sådan at dine kontaktoplysninger ikke fremgår. Det betyder, at man ikke kan finde dine kontaktoplysninger i datasættet - heller ikke dit navn. De baggrundsdata (køn, alder, egn), der registreres om dig, bliver pseudoanonymiseret, så de ikke kan anvendes til at identificere dig. Ex. Kvinde, 25-49 år fra Midtjylland. Men det er muligt, at du vil kunne identificeres på baggrund af din stemme.

7.    Får andre mine kontaktoplysninger?

• Dine kontaktoplysninger vil ikke blive en del af datasættet og vil heller ikke blive videreformidlet til andre parter.

8.    Hvad hvis jeg ikke vil have min stemme med alligevel?

• Da datasættet bliver offentligt tilgængeligt, er det ikke muligt at fjerne din optagelse.

9.    Hvad får jeg for at være med?

• Som tak for din deltagelse får du et gavekort på 400kr, som kan anvendes i de fleste butikker landet over.

10.    Hvornår kommer I til min by?

• Du kan følge med på alexandra.dk/coral for at se, hvornår vi besøger hvilke byer. Vi skal optage stemmer af flere omgange de næste 2,5 år, så hvis din by ikke er på listen nu, kan du melde dig generelt som indtaler her og du vil blive kontaktet, når vi kommer nær dig.