Den hellige dal

Lokalitet
Læsesalen
Køb billet(ter)

Det spirituelle Søhøjland: Foredrag ved Lene Mollerup - museumsinspektør - ved Museum Skanderborg - UDSOLGT

Den Hellige Dal – kultsteder omkring Illerup ådal og Mossø

Disen smyger sig henover de gamle offersøer i Den Hellige Dal. Nogle når måske at nyde synet af det smukke landskab, mens bilen suser forbi på motorvejen mellem Århus og Skanderborg. De færreste ved, at under engens græs og søens spejl ligger de genstande og menneskeknogler som jernalderfolk nedlagde i det 10 km lange dalstrøg mellem Stilling og Mossø.

Her var jernalderbøndernes kultsted, her satte de måltider ned, nedlagde pragtfulde skatte taget fra fjender og her deponerede de maltrakterede menneskeknogler.

Foredraget vil belyse jernalderens kultiske handlinger i en stedligt kontekst, og komme med et bud på, hvorfor Illerup ådal blev et østjysk helligsted gennem næsten 1000 år.

Arrangementet er udsolgt