Lokalitet
Store sal
Køb billet(ter)

Liv og kunst i Rye-lejren

Musikalsk aften og foredrag under overskriften "Kartofler, digte og Ave Verum - Kunst og dagligdagen i Rye-lejren."

Kom med til en aften med musik ved mezzosopran Mette Østergård og pianist Jan Ole Christensen, samt fortælling ved forfatter og foredragsholder Annette Jakobsen.

Arrangementet afholdes for at markere 75 året for befrielsen af Danmark i 1945 og er en af de mange arrangementer der sker i Skanderborg under temaet alsang.

Den 4. maj 1945 og den efterfølgende tid rummede mange følelser; umådelig glæde, jubel og begejstring. Men hurtigt skulle det vise sig, at også efter denne skelsættende dag, var der mange udfordringer i krigens kølvand, som danskerne skulle forholde sig til. Den flygtningestrøm der var startet allerede mange uger inden krigens afslutning, og som førte omkring en kvart million tyske flygtninge til landet, skulle blive Danmarks udfordring og ansvar i de næste fire år. Ansvaret for at forholde sig anstændigt over for disse mennesker, besættelsesmagtens civilbefolkning, der var blevet tvunget på flugt og nu var afhængige af danskernes behandling af dem. Få en indsigt i denne facet af krigen og efterkrigstiden igennem dette enestående arrangement.

Aftenen vil byde på sange af Schubert, Brahms m.fl. samt tyske folkeviser, der blev fremført i den tyske flygtningelejr i Rye i årene 1945-1948. Annette Jakobsen er forfatter til bogen "Hvis suk var luftballonner", der indeholder fortællinger om personer fra lejren. Bestemte sange og personer fra bogen, vil blive genoplivet på denne musikalske aften.

I et samspil med sang og musik, vil der blive læst op af en af lejrens digteres dagbog og digte, hvorved der skabes en sammenhæng mellem lejrens kulturforanstaltninger og flygtningenes dagligdag. Ved hjælp af digterens skæbne og lejrens to kunstmaleres flugt og ophold i lejren, får man et indblik i de tyske flygtninges særlige livsbetingelser. De mennesker der til sidst selv blev ofre for den verdenskrig, der udgik fra det tyske Rige, og hvis flugt afspillede sig samtidigt med det nazistiske regimes sidste forbrydelser og omsider de tyske troppers kapitulation.

Arrangementet varer omkring 1,5 time uden pause. Tiden er ligeligt fordelt mellem sang og fortælling.