50 kr.

Turen går til H.C. Andersens Danmark

Et inspirerende foredrag om digterens rejser i Danmark.

Kom og hør Jannie Schjødt Kold fortælle.

H.C. Andersen har været næsten overalt i Danmark, og han er nem at følge. Dels fordi hans dagbogsnotater og brevudvekslinger er så fyldige, og dels fordi de steder, han besøgte, stadig gør et nummer ud af det. At rejse efter ham er også at se ind i datidens marketingsrejse. Også det må man beundre ham for: Hans evne til at netværke og promovere sin kunst.

H.C. Andersen var næsten altid gæst. Først meget sent i livet fik han egen lejlighed. Han var kolorit på tilværelsen ikke mindst for kvinderne og børnene på de danske godser, og herregårdene kappedes om at få ham på besøg. Den første herregård han var på var Hoffmannsgave på Nordfyn i 1830. Dernæst Lykkesholm i 1832. Måske er det ikke helt forkert at se H.C. Andersen som datidens største influencer. Han boede gratis som gæst på slotte og herregårde i sammenlagt 5 år, og overalt efterlod han sig beskrivelser af stederne, eller skrev til sine venner om, hvor dejligt der var, og hvor god kaffe og mad, han fik.

Man kan rejse i sporene af H.C. Andersen ved selv at besøge de mange steder, han var, i dag. Fra Sønderborg til Skagen. Fra den store Jyllandsrejse til teatre, museer og audiowalks.

Janni Schjødt Kold er forfatter og dramatiker og skriver bl.a. rejsefeatures for JP Rejser.