Bybadet vinder international arkitekturpris

27.10.23
Bybadet i Skanderborg har vundet en prestigefyldt arkitekturpris bl.a. for stedets tilgængelighed og funktion som samlingspunkt. Den Internationale Olympiske Komite er en af organisationerne bag prisuddelingen. Prisen fejres med et festligt arrangement i Bybadet onsdag den 15. november kl. 16-17.

And the winner is…. Skanderborg City Baths.

Sådan lød det ved en stor ceremoni i Køln onsdag den 25. oktober, da Bybadet i Skanderborg vandt IOC IPC IAKS Arkitekturprisen 2023 i kategorien "Fælles udendørsområder og offentlige områder".

Siden 1987 er prisen blevet uddelt hvert andet år til anerkendelse af bygninger og faciliteter for deres eksemplariske design, funktion og innovation.

Organisationerne bag prisen er Den Internationale Olympiske Komite (IOC), Den Internationale Paralympiske Komite og Den Internationale Forening for Sports- og Fritidsfaciliteter (IAKS).

- Bybadet i Skanderborg har et multifunktionel design, der imødekommer både organiserede og selvorganiserede sportsaktiviteter, kulturelle aktiviteter og udendørsliv for alle. Stedet skiller sig ud på grund af sine høje standarder inden for arkitektur og ikke mindst kulturel og social bæredygtighed, hedder det blandt andet i juryens begrundelse.

Et populært samlingssted
Formanden for Kultur, Fritids- og Idrætsudvalget, Tage Nielsen, er begejstret over, at Bybadet modtager den eftertragtede arkitekturpris.

- Jeg bliver altid glad, når jeg går forbi Bybadet. Både fordi arkitekturen er smuk og bygger bro til Byparken og Kulturhuset, og fordi Bybadet bliver benyttet af mange mennesker. Det er et iøjnefaldende sted, som er med til at skabe fællesskaber, siger Tage Nielsen og tilføjer, at arkitekturprisen også er med til at give et boost til den Arkitekturpolitik, som Byrådet netop har vedtaget.

Den 15. november fejrer biblioteket og Skanderborg Kommune, at Bybadet har fået IOC IPC IAKS Arkitekturprisen 2023. Det sker med et Åbent Hus-arrangement i Bybadets Multirum kl. 16 -17, hvor alle er velkomne.

De to andre vindere af Arkitekturprisen i kategorien ”Fælles udendørsområder og offentlige områder” er SFU Stadium, Burnaby, Canada og Rainbow Park, Vancouver, Canada.

Juryen har i alt vurderet 88 konkurrenceindlæg fra 22 forskellige lande.

Se juryens begrundelse her:

Fakta om Bybadet i Skanderborg

• Faciliteter: To bassindybder, udspring, omklædning, toiletter, sauna multirum, kajakdepot, adgangsbroer og kajplads til turistbåden Dagmar
  • Samlet areal på søbad: 1.500 m2
  • Bygningsareal: 171 m2
  • Overdækket areal: 53 m2
  • Fondsstøtte: 12,5 mio. kr. fra Lokale og Anlægsfonden og Realdania
  • Samlet anlægssum for Søtorvet (Bybadet og Kulturløberen): 28 mio. kr.
  • Arkitekt: Spektrum Arkitekter ApS
  • Totalentreprise: MT Højgaard A/S
  • Skanderborg Bibliotek har driftsansvaret for Bybadet
  • Bybadet blev indviet den 24. juni 2021.

Læs mere om bybadet på https://bibliotek.skanderborg.dk/bybadet

Foto fra prisoverrækkelsen