Vi anbefaler illustrator og forfatter John Kenn Mortensen

Læs med her hvor Josefine fra Ry Bibliotek, ser nærmere på Mortensens dystre sort/hvide univers.

Hvis der er noget jeg virkelig holder af, så er det folk der mestrer et håndværk og i kategorien uhyggelige-illustrationer-af-den-slags-der-giver-mareridt, er danske John Kenn Mortensen bare en af de allerbedste. Han har en eminent evne til at fremmane uhyggelige væsner og stilen står godt til både gamle folkeeventyr og nye monsterhistorier.

Første gang jeg stødte på hans illustrationer, var da jeg købte ”Hans og Grete” som var gendigtet af Neil Gaiman (som jeg også er ret vild med) og altså illustreret af John Kenn Mortensen, og siden har jeg været fan af hans dystre sort/hvide univers.

Ungdomsbogen ”De utilpassede” er en af mine favoritter. Den foregår på Lolland hvor Johan er ved at gå til af kedsomhed. Lige indtil alle de voksne på øen forvandler sig til vampyrer og kampen for overlevelse begynder. Bogen er virkelig sjov og blander teenager-pinligheder med bizarre vampyrscenarier understøttet af grufulde illustrationer, og det fungerer rigtig godt!

Han har blandt andet også illustreret Kenneth Bøgh Andersen og Benni Bødkers genfortællinger af Grimms eventyr som, hvis du spørger mig, er en oplagt julegave til alle med hang til onde eventyr.

John Kenn Mortensen har skrevet og illustreret både børne-, ungdoms- og voksenbøger og du kan låne et stort udvalg af dem på biblioteket.

/Josefine

Bøger illustreret af John Kenn Mortensen